פנייתך התקבלה
בהצלחה
הרשמה לניוזלטר
אני מסכים לתנאי התקנון
ראש העיר ניר ברקת למתנדבי זק"א: "אין לי מילים להודות לכם"

בערב דיבוב שנערך למתנדבי זק"א שפעלו בזירת הפיגוע הקשה בבית הכנסת בהר נוף, נשא דברים ראש עיריית ירושלים ניר ברקת

מאת // אתר זק"א 27.11.2014

מה שראינו השבוע, הרשע, האכזריות, אני לא זוכר דבר כזה. חזרתי בערב לאשתי, אמרתי לה: שחיות לא מתנהגים ככה. חיות לא מתנהגים ככה כפי שהתנהגו המרצחים בטבח שאנחנו ראינו. במידה מסוימת אני חושב שהטרוריסטים שהולכים לבצע כזה מעשה זוועה, חושבים שעם האכזריות שלהם הם יפחידו אותנו והם יחלישו אותנו. הם לא מבינים שאכן ליבנו נחמץ, אנחנו בוכים, כי אנחנו לא מסוגלים לקלוט. יהודי לא מסוגל לקלוט מחזה שכזה. אבל עם כל הקושי שבעניין, אין לי ספק שאותנו זה מחזק כעם וכעיר, זה מחזק את אמונתנו.

אני הגעתי לזירה פחות או יותר כמה דקות אחרי. ונפעמתי מהיכולת שלנו כעם להתמודד, אם זה השוטרים שגילו אומץ לב, ואם זה כל ארגוני ההצלה שפינו את הנפגעים, ואותכם שנכנסתם לתוך הזירה ולקחתם אחריות. ולאחר מכן אנחנו כעם. אני מאוד התפעלתי מהמנהיגות של שכונת הר נוף, איך היא לקחה אחריות, המבוגרים האחראים, מנהיגי הקהילה, את המילים החכמות, והיעדר ההתלהמות שקרתה בשכונה, כולל ההחלטה האמיצה של בית הכנסת להשאיר את המנקה הערבי. החלטות שבאות משילוב חכם של הרגש ושל השכל.

אני רק יעדכן שאני קבלתי סדרה של החלטות, הצגתי את הרעיונות האלה גם לראש הממשלה, גם למשטרת ירושלים. אנחנו הולכים לעשות שינוי ניכר בהיערכות שלנו המשולבת. החל ביום ראשון היעד שלנו להרים חמישים ניידות של שיטור משולב עירייה משטרה. לפרוס אותם בכל רחבי העיר בשתי משמרות של שתים עשרה שעות. היעד שלנו זה לפרוס את הרכבים שיטור עירוני-משטרתי ביחד ככל שהמשטרה תסנכרן אתנו, ולהיות מסוגלים להגיע לכל זירה בעיר תוך פחות משתי דקות. אנחנו נחמש את האנשים האלה ונאפשר להם גמישות. לשוטר לקח שבע דקות להגיע לזירה, אנחנו רוצים שבפחות משתי דקות להביא שיטור משולב לזירות, חלילה שלא יהיו.

הדבר הזה נכון לא רק לטרוריסטים או למפגעים כמו שהיה לנו, אלא בכלל לכל אירוע. אנחנו נרצה שכל אחד מבתי הכנסת, מהגני ילדים, כמו בית פרטי, לא ניתן להיכנס אלא באישור, בהתראה. כלומר לראות איך אנחנו מסוגלים מיד, והדבר הזה נכון להיום, לאתמול, ובוודאי לסוף שבוע כשהולכים להתפלל בבית הכנסת, לא ניתן להיכנס אלא באישור של מישהו מהקהילה. ועדיף עם שתי עיניים שיסתכלו החוצה ויהיו מסוגלים לתת התראה לאותם האנשים שמגיעים תוך שתי דקות. אנחנו הולכים להשקיע בכל הקונספט של פריסה אחרת.

אנחנו זקוקים בתהליך הזה למשמר אזרחי ולגופים שיכולים לתדרך ולכל קהילה, לאפשר לאנשים לתדרך ולהניע מתנדבים ברוח מתנדבי זק"א, וברוח המתנדבים של הארגונים הנוספים. היעד שלנו הוא בעצם לרתום את העוצמה הגדולה שיש לנו בירושלים לקהילתיות, לקהילה לטובת הגנה על חיינו, לטובת הרתעה, לחפש איפה נקודת התורפה וכקהילה וכמערכת לראות איך אנחנו יכולים לייצר את אותה ערבות הדדית שקיימת פה על השולחן. והיפה בעיר שלנו, ואין לי ספק שהמפתח הזה של קהילתיות, הוא זה. ואם אנחנו ראינו ולמדנו מהאירוע האחרון, אז באו ומיד נייצר ונראה איך אנחנו מתחזקים מהתהליך הזה. גם חשוב לי מאד מאד שהעיר שלנו תחזור כמה שיותר מהר לשגרה. ושגרה זה אומר שאם יש לצערנו אירוע, מהר מנקים וחוזרים לשגרה, ומסבירים לאותם טרוריסטים שלא יעזור להם שום דבר. השגרה היא מנצחת, השגרה מאפשרת לכולם להבין שאנחנו לא נכנעים. זה לא נעים, לפעמים מתקפלים, אבל מיד חוזרים, כמו 'נחום תקום', חזרה לעבודה השגרתית שלנו.

צילום: מנדי הכטמן - דוברות זק"א

ועכשיו אני פותח סוגריים לגבי זק"א ברשותכם, אין לי מילים, אין לי מילים להודות לכם בשם הציבור. אתם נופלים בקונצנזוס רחב בתוך עם ישראל, חרדי, חילוני, יהודי, מוסלמי ונוצרי, כולם יודעים שזק"א זה אנשי המקצוע שמתעסקים עם הנושאים המורכבים ביותר שיש בכבוד המת ובכבוד האדם. והמקצוענות שבה אתם פועלים בשטח מביאה לכל עם ישראל המון המון כבוד. ראיתי אתכם בשטח גם לצערנו באירוע הזה וגם באירועים אחרים, וכולם יודעים שאנחנו שמים בידיים טובות את האתגרים שיש לכם על השולחן. וזה לא מובן מאליו.

לכן כפי שאמרתי, תמיד אשמח לחזק אתכם, לחבק אתכם, להודות לכם. אני חושב שהארגון שלכם גם מייצר השראה למתנדבים בכלל, אני תקווה שרוח ההתנדבות שלכם תקרין גם על מה שאנחנו צריכים עכשיו.